
فهرست مطالب
تبلیغات WOMM یا دهان به دهان
1. تبلیغات دهان به دهان چیه و چرا قدرتمنده؟
وقتی یه نفر از یه محصول یا خدماتی خوشش بیاد، خودش بدون اینکه کسی بهش پول بده، دربارهش حرف میزنه. این یعنی تبلیغات دهان به دهان (Word of Mouth Marketing).
تحقیقات نشون داده که 92% از مردم به توصیههای دوستان و خانوادهشون بیشتر از هر تبلیغی اعتماد دارن!
مثال: یه نفر یه کافیشاپ جدید رو امتحان میکنه و از تجربهش تعریف میکنه. دوستاش هم کنجکاو میشن و میرن امتحانش کنن.


2. چطور کاری کنیم که مردم خودشون ما رو تبلیغ کنن؟
🔹 یه تجربه عالی بساز! (وقتی چیزی فراتر از انتظار باشه، خودبهخود وایرال میشه)
🔹 از یه داستان استفاده کن! (مردم عاشق شنیدن داستانهای جذابن)
🔹 یه چیز رایگان بده! (نمونه محصول، تخفیف، مسابقه و…)
🔹 یه حرکت عجیب و خاص انجام بده! (یه کمپین خلاقانه که همه بخوان دربارهش حرف بزنن)
🔹 از مشتریات بخواه که تجربهشون رو به اشتراک بذارن!
3. چند نمونه واقعی از تبلیغات دهان به دهان
🔥 استارباکس: اسم مشتریا رو روی لیوانشون مینویسه که باعث میشه عکس بگیرن و توی شبکههای اجتماعی منتشر کنن.
🔥 تسلا: بدون هیچ تبلیغ رسمی، فقط با تعریف و تمجید مشتریا معروف شد!
🔥 Dropbox: اگه کسی یه دوستش رو دعوت میکرد، فضای ذخیرهسازی رایگان میگرفت. این باعث شد خیلیا بدون تبلیغ، دربارهش حرف بزنن.




4. اشتباهاتی که نباید مرتکب بشی
❌ محصول یا خدماتت معمولی باشه! (اگه چیز خاصی نداشته باشه، کسی دربارهش حرف نمیزنه)
❌ مردم رو مجبور به تبلیغ کنی! (باید یه تجربه جذاب بسازی که خودشون بخوان منتشر کنن)
❌ فقط به تبلیغات پولی تکیه کنی! (تبلیغات دهان به دهان تأثیرش طولانیمدته و بیشتر جواب میده)
5. نتیجهگیری
تبلیغات دهان به دهان یه روش قدرتمنده که اگه درست انجام بشه، بدون هزینه، برندت رو معروف میکنه! پس یه تجربه خاص و بهیادموندنی بساز که مردم خودشون ازش حرف بزنن! 😎🔥
